LPP oraz Santander Bank Polska z nagrodami głównymi w Konkursie Raporty Społeczne

W 13. edycji konkursu na najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju nagrodzonych zostało 6 firm. W głównych kategoriach zwyciężyły firmy: LPP – nagroda za raport zintegrowany oraz Santander Bank Polska – nagroda za raport społeczny.

Gala ogłoszenia wyników odbyła się 21 października w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Organizatorami konkursu są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Deloitte Polska.

LPP, Santander Bank Polska, Benefit Systems, Grupa Energa, Kompania Piwowarska, Orange Polska – to lista firm, których raporty z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju zostały najwyżej ocenione w poszczególnych kategoriach Konkursu Raporty Społeczne. W 13. edycji rywalizowało 45 publikacji. Na tę liczbę złożyło się ostatecznie 15 debiutów, czyli raportów wydanych przez organizację po raz pierwszy; 11 raportów zintegrowanych oraz 8 raportów instytucji pozabiznesowych (w tym 4 raporty administracji publicznej, 3 organizacji pozarządowych i jeden uczelni wyższej).

W otoczeniu społeczno-gospodarczym coraz większą rolę odgrywa transparentność działań. Cieszy więc coraz wyższa jakość zgłaszanych przez firmy do Konkursu Raporty Społeczne publikacji uwzględniających ich zaangażowanie w kwestie społeczne, środowiskowe oraz dotyczące ładu organizacyjnego, a także liczba raportów organizacji pozabiznesowych. Raporty niefinansowe są ważnym narzędziem do oceny m.in. innowacyjności, konkurencyjności czy przejrzystości organizacji mówi Dominika Bettman, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przewodnicząca jury głównego Konkursu Raporty Społeczne. – Warto również podkreślić, że wzrasta znaczenie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w raportach firm. Stają się więc świadome swojego wpływu na realizację globalnych zobowiązańdodaje Dominika Bettman.

WYNIKI 13. KONKURSU RAPORTY SPOŁECZNE

Nagroda za najlepszy raport zintegrowany: LPP („Globalna marka, polska firma”). Uzasadnienie: Nagroda za raport przemyślany, napisany przystępnym językiem, interesujący także dla osób nie związanych z raportowaniem, atrakcyjny graficznie, pokazujący zarówno pozytywne, jak i negatywne obszary oddziaływania. Tegoroczny raport LPP jest jeszcze lepszy niż zeszłoroczny, (który otrzymał nagrodę za debiut), pokazuje rozwój całej firmy i jej rosnące aspiracje.

Jednocześnie jury swoją decyzją chce dać wyraźny sygnał, że raportowanie nie może i nie powinno ograniczać się do największych spółek. Ważne jest aby raportowały także firmy z branż nie kojarzonych w sposób oczywisty z raportowaniem, które nie są do tego zobligowane dodatkowymi przepisami, ale chcą pokazywać swoje działania interesariuszom i traktują to jako element budowania swojej pozycji na rynku.

 Nagroda za najlepszy raport społeczny – Santander Bank Polska („Raport Odpowiedzialnego Biznesu 2018”). Uzasadnienie: nagroda za bezsprzecznie najlepszy raport wśród ocenianych, wyraźnie wyróżniający się z najlepiej ocenianych raportów. Za przyjazną, interesującą formę, widoczny postęp w porównaniu z wcześniejszymi latami. Jury zwróciło uwagę na szeroki opis oddziaływania firmy, w szczególności na wpływ środowiskowy oraz na rzetelne podejście do przygotowania raportu. Jury pragnie też wyraźnie zaznaczyć, że będzie pilnie monitorować przestrzeganie przyjętych, ważnych zobowiązań!

Wyróżnienie w kategorii raport zintegrowanyOrange Polska („Raport Zintegrowany 2018”). Uzasadnienie: za dojrzały i kompleksowy raport, w szczególności za opis modelu biznesowego i konsekwentne utrzymywanie wysokiej jakości raportu od wielu lat.

Wyróżnienie w kategorii raport społecznyKompania Piwowarska („Raport zrównoważonego rozwoju 2018. Nasz wkład w realizację Agendy 2030”). Uzasadnienie: Za bardzo prostą i czytelną formę, zawarcie wszystkich istotnych informacji w tak skrótowej i przystępnej formie. Za wielki walor edukacyjny i odważne zmierzenie się z trudnym tematem negatywnego oddziaływania na otoczenie.

Nagroda Ministerstwa Inwestycji i RozwojuGrupa Energa („Nasza odpowiedzialność 2018”). Uzasadnienie: za otwartość i przejrzystość w opisywaniu przyjętych zobowiązań, przykładanie wagi do prezentacji szczegółowych danych wynikających z działalności oraz właściwe rozumienie odpowiedzialności spółki w obszarach dotyczących pracowników, klientów, społeczeństwa oraz środowiska naturalnego.

Nagroda Giełdy Papierów WartościowychLPP („Globalna marka, polska firma”)

Wyróżnienie w kategorii Nagroda Jury DziennikarzyLPP („Globalna marka, polska firma”)

Wyróżnienie w kategorii Nagroda Jury Dziennikarzy  Grupa Energa („Nasza odpowiedzialność 2018”).

Nagroda internautówBenefit Systems („Raport niefinansowy Grupy Benefit Systems”).
W liczbie oddanych głosów 2. miejsce zajął raport BNP Paribas Bank Polska, 3. ING Bank Śląski.

– W obliczu nowych wyzwań coraz większego znaczenia nabierają kwestie, w jaki sposób polskie firmy uwzględniają nowe ryzyka, np. ryzyko zmian klimatycznych czy ryzyka związane z zarządzaniem różnorodnością, w ramach prowadzonej działalności, a także w jaki sposób monitorują oraz raportują kwestie z nim związane. Z roku na rok zauważamy, że raporty zgłaszane do udziału w konkursie coraz lepiej odpowiadają na te nowe wyzwania i są coraz lepszej jakości. Wyróżnikiem przestało być stosowanie międzynarodowych Standardów GRI. Oznaką dojrzałości staje się teraz na przykład gotowość do przedstawienia, w jaki sposób firma uwzględnia ryzyko zmian klimatycznych w planach adaptacji, wycenie i strategii, w jaki sposób integruje dane finansowe i niefinansowe na potrzeby zarządcze, oraz które z prezentowanych wskaźników zostały poddane niezależnej weryfikacji zewnętrznej – mówi Maria Ibisz, menedżer w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej, Deloitte.

Konkurs Raporty Społeczne to jedyny tego typu konkurs w Polsce. Składa się z kilku etapów, angażując ekspertów, a w głosowaniu internautów również szerokie grono interesariuszy firm zgłaszających publikacje. Wybór zwycięzców poprzedza wnikliwa i ponad miesięczna praca jurorów wchodzących w skład jury głównego i dziennikarskiego. Serdecznie dziękujemy za wkład i możliwość współpracy, a przede wszystkim coroczne nagradzanie organizacji, które w praktyce pokazują znaczenie przejrzystości w biznesie i jego otoczeniu – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Podczas wydarzenia ogłoszono również wyniki I edycji Diversity&Inclusion Rating. To stworzone przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte Polska narzędzie umożliwia mierzenie poziomu zaawansowania firmy w obszarze zarządzania różnorodnością i budowania organizacji włączającej. W skład I edycji Diversity&Inclusion Rating weszły następujące podmioty: BNP Paribas Bank Polska, Citi w Polsce, DNB Bank Polska, ING Bank Śląski,  NatWest Poland. 

W tym dniu także oficjalnie do grona partnerów strategicznych Forum Odpowiedzialnego Biznesu dołączyło Brown-Forman w Polsce oraz ING Bank Śląski.

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte.

***

Organizatorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte

Patroni: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Federacja Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych

Patroni medialni: PAP Biznes, PRoto, kampaniespoleczne.pl, eGospodarka.pl, My Company Polska, EURACTIV.pl, BE.NAVIGATOR, Log4.pl