Raporty społeczne do oceny. Publikacje firm i organizacji walczą o nagrodę internautów

Do 14 września trwa głosowanie internetowe w Konkursie Raporty Społeczne, organizowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte. Internauci mogą wybierać spośród 56 nadesłanych raportów, oddając swój głos poprzez formularz na stronie raportyspoleczne.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 15 października podczas gali online.

W Konkursie Raporty Społeczne oceniane są raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, raporty zintegrowane oraz sprawozdania na temat informacji niefinansowych. Do tegorocznej edycji zgłoszono 56 publikacji. Na tę liczbę składa się między innymi: 12 debiutów, 15 raportów zintegrowanych oraz 3 raporty organizacji pozarządowych.

Tak jak co roku, także i w tym jedna z nagród w Konkursie Raporty Społeczne zostanie przyznana przez internautów. Otrzyma ją raport, który zdobędzie  najwięcej głosów w internetowym głosowaniu. Głosować na wybrane 3 publikacje można do 14 września poprzez formularz dostępny na stronie http://raportyspoleczne.pl/. W formularzu należy określić reprezentowaną grupę interesariuszy oraz wpisać swój adres e-mail niezbędny do weryfikacji oddanego głosu. Ważne by pamiętać, że głos zostanie zapisany w systemie dopiero po jego potwierdzeniu, co odbywa się poprzez kliknięcie linku przesłanego na podany adres e-mail. Dopiero wtedy głos jest ważny.

– Zaproszenie internautów do głosowania na najlepsze raporty społeczne jest ważną formą popularyzacji tematu i angażowania interesariuszy, ponieważ decyzje  podejmuje szerokie grono odbiorców publikacji.  Raporty niefinansowe i zintegrowane dostarczają informacji m.in. o zaangażowaniu społecznymi i środowiskowym organizacji uczestniczących w konkursie, a pracownicy, konsumenci, kontrahenci i społeczności lokalne głosując  mogą wyrazić opinię na temat tych działa – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

– Należy podkreślić, że otoczenie regulacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym także ujawnień pozafinansowych, jest aktualnie przedmiotem wielu dyskusji. Inwestorzy i analitycy oczekują coraz większej profesjonalizacji raportów, w tym powiązania raportowania czynników ESG z danymi finansowymi. Dodatkowo, istotna jest także prezentacja planów działań w tych obszarach, ich wyników, w tym rzeczy których nie udało się zrealizować, a także strategii na utrzymanie ciągłość operacji i odporności biznesu w niestabilnych czasach. Presja interesariuszy np. konsumentów, czy regulatorów na przedsiębiorstwa wskazuje kierunek przyszłych zmian w raportowaniu, zmierzający ku coraz większej transparentności w zakresie ujawniania odziaływania na klimat i zarządzania tym wpływem. W kontekście tak licznych oczekiwań względem raportów, szczególne znaczenie dla biorących udział w konkursie firm i organizacji mają głosy ich odbiorców. Są one istotną wskazówką tego, czy przyjęta forma raportowania spełnia oczekiwania, a publikowane raporty stanowią pełne, wiarygodne i przystępne źródło wiedzy o firmie i jej wpływie na otoczenie – mówi Irena Pichola, Partner w Deloitte.

Do 14. edycji konkursu Raporty Społeczne zgłosiły swoje raporty następujące firmy, organizacje i instytucje (kolejność alfabetyczna):

  • ArcelorMittal Poland
  • Aquanet S.A.
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Bank Millennium
  • Benefit Systems S.A.
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Budimex SA
  • Carlsberg Polska
  • CCC S.A.
  • Ceetrus Polska sp. z o.o.
  • Comarch
  • Credit Agricole Bank Polska S.A.
  • Cyfrowy Polsat
  • Emitel S.A
  • ENEA S.A.
  • ERBUD S.A.
  • Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA
  • Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ
  • GK Lubelski Węgiel Bogdanka
  • Grupa Agora
  • Grupa Energa
  • Grupa Eurocash
  • Grupa Kapitałowa SuperDrob
  • Grupa Polenergia
  • Grupa Regionalna GOPR Grupa Jurajska
  • Urząd Transportu Kolejowego
  • Grupa TAURON
  • Grupa VELUX
  • Grupa Veolia w Polsce
  • ING Bank Śląski
  • Inter Cars S.A.
  • Jastrzębska Spółka Węglowa SA
  • Jeronimo Martins Polska
  • Kompania Piwowarska SA
  • KPMG
  • Lidl Polska
  • LPP
  • mBank S.A.
  • Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
    Orange Polska
  • Pekabex S.A.
  • PKN ORLEN S.A.
  • PKO Bank Polski
  • Provident Polska SA
  • PZU
  • Santander Bank Polska S.A.
  • Stena Recycling
  • Stowarzyszenie Otwarte Klatki
  • STU ERGO Hestia SA
  • Tesco Polska
  • TIM SA
  • T-Mobile Polska
  • Totalizator Sportowy Sp. z o.o.
  • WAWEL SA.
  • Zakład Utylizacyjny sp. z o.o.
  • Żabka Polska Sp. z o. o.

Z raportami zgłoszonymi do konkursu w 2020  roku i biorącymi udział w głosowaniu można zapoznać się poprzez Bibliotekę Raportów, dostępną na stronie  http://raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/.

Kategorie Konkursu

Równocześnie z trwającym głosowaniem internautów toczyć się będą prace jurorów, które pozwolą wybrać najlepsze raporty w  kategoriach: najlepszy raport zintegrowany, najlepszy raport społeczny, najlepszy debiut, nagroda Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, nagroda internautów, nagroda jury dziennikarzy. Jury może również zdecydować o wyróżnieniach. W skład jury wchodzą specjaliści z zakresu raportowania, CSR oraz ze środowiska dziennikarskiego.

O Konkursie Raporty Społeczne

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte.  Strona internetowa konkursu: raportyspoleczne.pl.