Ruszył nabór najlepszych raportów społecznych

Po raz 12. firmy mogą wziąć udział w Konkursie Raporty Społeczne na najlepiej sporządzone publikacje prezentujące dane niefinansowe. Raporty i sprawozdania można zgłaszać do końca lipca przez stronę raportyspoleczne.pl.

28 czerwca rozpoczyna się 12. edycja Konkursu Raporty Społeczne, organizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmę Deloitte. Do konkursu można zgłaszać raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności/zrównoważonego rozwoju, raporty zintegrowane oraz sprawozdania na temat informacji niefinansowych. W tegorocznej edycji konkursu wprowadzono dwie nowości. Pierwszą z nich jest przyznanie oddzielnej nagrody dla raportu zintegrowanego. Druga z nich polega na możliwości zgłaszania do konkursu także sprawozdań na temat informacji niefinansowych przygotowanych zgodnie z wymogami unijnej dyrektywy 2014/95/UE. Publikacje można rejestrować do 31 lipca na stronie raportyspoleczne.pl. Udział w konkursie jest bezpłatny.

Celem przyświecającym Konkursowi Raporty Społeczne jest zwrócenie uwagi na wagę raportowania niefinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Konkurs pozwala ocenić sposób, w jaki firmy dzielą się danymi niefinansowymi, obejmującymi kwestie dotyczące środowiska, społeczeństwa i ładu organizacyjnego. Dzięki temu nagrodzone zostają przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność w sposób społecznie odpowiedzialny, ale również przejrzyście i wiarygodnie prezentują w raportach podejmowane inicjatywy. Konkurs stanowi więc zachętę dla firm do jeszcze większej transparentności oraz stwarza pole do czerpania inspiracji w zakresie ujawniania danych niefinansowych. Przyczynia się także do podejmowania dialogu z interesariuszami przedsiębiorstw.

Powstanie oddzielnej nagrody dla raportów zintegrowanych ma na celu promowanie ich jako publikacji najbardziej kompleksowo przedstawiających informacje o firmie zarówno pod kątem finansowym, jak i niefinansowym. Z kolei dzięki uwzględnieniu w tegorocznej edycji sprawozdań niefinansowych stworzonych według wymogów unijnej dyrektywy 2014/95/UE, konkurs staje się także źródłem wiedzy na temat działań podejmowanych przez największe firmy w Polsce. Ma to na celu zmotywowanie i promowanie tych przedsiębiorstw, które przygotowały sprawozdania w sposób jak najbardziej pełny i transparentny. Publikacje tego typu mogą stawać się wstępem do przygotowania pełnych raportów.

– Bardzo się cieszę, że w tym roku dodatkowo wyróżnimy raporty zintegrowane, bo to jeden z najbardziej zaawansowanych sposobów publikowania danych finansowych i niefinansowych łącznie. Raport zintegrowany pokazuje organizację z perspektywy różnych kapitałów – finansowego, intelektualnego, społecznego, środowiskowego. Przygotowanie dobrego raportu zintegrowanego wymaga zmiany myślenia – o oddziaływaniu naszej organizacji, jej wpływie, o tym, jaką wartość kreujemy, jako biznes. Warto doceniać firmy, które zdobywają się na taki wysiłek – mówi Irena Pichola, Partner, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej, Deloitte.

Konkurs Raporty Społeczne wpisuje się również w najnowsze trendy społecznej odpowiedzialności biznesu, a także wspiera realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju, zwłaszcza zadania szczegółowego 12.6 „Zachęcać przedsiębiorstwa, w szczególności te duże i międzynarodowe, do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i uwzględniania informacji na ten temat w swoich cyklicznych raportach”.

Zgłoszone publikacje oceni złożone z ekspertów jury, które wybierze laureatów w następujących kategoriach: nagroda za najlepszy raport społeczny, nagroda za najlepszy raport zintegrowany, nagroda za najlepszy debiut oraz wyróżnienia. Nagrody i wyróżnienia przyzna również jury dziennikarskie. Jak co roku, zaplanowano także głosowanie internautów, które odbędzie się terminie 17 sierpnia 2018 – 17 września 2018.

– Transparentność to podstawa społecznie odpowiedzialnego biznesu, a przejrzyste i skuteczne komunikowanie działań CSR jest zawsze wyzwaniem. Formuła Konkursu Raporty Społeczne umożliwia poznanie tego, jak firmy prezentują swoje zaangażowanie w najróżniejszych obszarach np. środowisko, społeczeństwo czy ład organizacyjny. Wzajemnie inspiracje dotyczące prezentowania danych pozafinansowych są bardzo cenne, a udział w konkursie pozwala organizacjom dotrzeć do znacznie szerszego grona interesariuszy. To ważne, zwłaszcza w kontekście objęcia największych firm w Polsce obowiązkiem ujawniania informacji niefinansowych – mówi Marzena Strzelczak, Dyrektorka Generalna i Członkini Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte. Strona internetowa konkursu: raportyspoleczne.pl.

Organizatorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte

Patroni: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Federacja Konsumentów

Patroni medialni: PAP Biznes, PRoto, kampaniespoleczne.pl, eGospodarka.pl, My Company Polska, EURACTIV.pl, BE.NAVIGATOR

Misją Forum Odpowiedzialnego Biznesu, największej organizacji pozarządowej zajmującej się CSR, jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirowanie biznesu, który zmienia świat, łączenie ludzi, którzy zmieniają biznes. Stowarzyszenie powstało w 2000 roku z inicjatywy środowisk gospodarczych, akademickich i pozarządowych, posiada status organizacji pożytku publicznego. Od 2002 roku Forum jest narodowym partnerem CSR Europe – sieci organizacji promujących koncepcję odpowiedzialnego biznesu w Europie. Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest pierwszą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR) w kompleksowy sposób. Więcej na www.odpowiedzialnybiznes.pl.

Deloitte jest największą na świecie firmą świadczącą profesjonalne usługi doradcze. Od ponad 25 lat w Polsce, oferuje klientom najwyższej jakości usługi, łącząc wiedzę i zasoby globalnej firmy, obejmujące ponad 244 400 pracowników w 150 krajach, z cennym doświadczeniem specjalistów działających na lokalnych rynkach. W Polsce i w regionie Europy Środkowej usługi z zakresu zrównoważonego rozwoju świadczy kilkudziesięcioosobowy zespół Sustainability Consulting Central Europe Deloitte. Doświadczeni eksperci Deloitte koncentrują swoje działania na transformacji firm i organizacji sektora publicznego tak, by stawiły czoła wyzwaniom społeczno-ekonomicznym. Wspierają klientów w świadomym budowaniu wartości organizacji oraz pomagają zarządzać ich wpływem gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Doradzają im przy opracowaniu raportów zintegrowanych i pozafinansowych według najlepszych światowych standardów GRI i IIRC. Pomagają również minimalizować negatywny wpływ ryzyk biznesowych i reputacyjnych. Podejście konsultantów Sustainability Consulting Central Europe jest spójne z globalną wizją Deloitte, która skupia się wokół hasła „Making an Impact that matters”.

Menedżer projektu:

Tadeusz Joniewicz, mobile: 511 313 826, e-mail: tadeusz.joniewicz@fob.org.pl

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Siarkiewicz, mobile: 669 510 483, e-mail: agnieszka.siarkiewicz@fob.org.pl

Miłosz Marchlewicz, tel. 22 627 18 71, e-mail: milosz.marchlewicz@fob.org.pl